پروتکل‌ استک SS7 مبتنی بر IP

5
(6)

اگر از یک شبکه IP برای انتقال پیام‌های سیگنالینگ SS7 استفاده کنیم پروتکل‌های MTP با پروتکل‌های دیگری جایگزین می‌شوند.

پروتکل MTP-1 و MTP-2 با پروتکل‌های Ethernet و IP عوض می‌شوند. شکل زیر تفاوت پروتکل استک SS7 کلاسیک با پروتکل استک SS7 مبتنی بر IP را نشان می‌دهد.

مقایسه پروتکل استک SS7 کلاسیک با مبتنی بر IP

در پروتکل استک IP، پروتکل‌های لایه ۴ برای اکثر سرویس‌های UDP و TCP هستند. اما برای انتقال پیام‌های SS7 پروتکل‌ جدیدی به نام Stram Control Transmission Panel (SCTP) تعریف شده است.

اگر بخواهیم SCTP را با TCP و UDP مقایسه کنیم مزیت‌هایی خواهد داشت. زمانی که ارتباطات سیگنالینگ زیادی بین دو نود شبکه به‌طور هم‌زمان باشد SCTP برتری خواهد داشت.

بعد از SCTP پروتکل MTP-3 User Adaptation Layer (M3UA) را داریم که همان‌طور که اسمش نشان می‌دهد از این پروتکل برای انتقال اطلاعاتی که در پروتکل کلاسیک MTP-3 هستند استفاده می‌شود.

برای لایه‌های بالاتر مانند SCCP، تمام توابع MTP-3 توسط M3UA شبیه‌سازی می‌شود. در نتیجه استفاده از پروتکل  IP برای لایه‌های بالاتر پروتکل استک SS7 قابل تشخیص نیست.

به پروتکل استک SS7 مبتنی بر IP یا به انتقال پیام‌های SS7 مبتنی بر IP در صنعت معمولاً Signaling Transmission یا SIGTRAN گفته ‌می‌شود. این مخفف از IETF (Internet Engineering Task Force) گرفته شده است. IETF کارگروهی بود که برای تعریف این پروتکل‌ها تشکیل شده بود.

همان‌طوری که در مقاله پروتکل SS7 کلاسیک توضیح دادم، از پروتکل ISUP برای برقراری تماس‌های صوتی بین سوئیچینگ‌سنتر‌ها و تخصیص تایم‌اسلات ۶۴ کیلوبیت‌برثانیه استفاده می‌شد. در شبکه مبتنی بر IP تماس‌ها روی پکت‌های IP منتقل می‌شوند. در نتیجه پروتکل ISUP را هم باید با IP سازگار کنیم. پروتکل جدید ما BICC (Bearer-Independent Call Control) نام دارد که شباهت زیادی به ISUP دارد.

معرفی پروتکل استک SS7

ازآنجایی‌که در یک شبکه فعال، لینک‌های IP، هم‌زمان روی تمامی اینترفیس‌ها در یک‌لحظه قابل تعریف نیستند. SGW (Signaling Gateway) تعریف می‌شوند. SGW ها برای پل کردن ارتباطات E-1 و IP پروتکل استک SS7 تعریف می‌شوند. SGW ها لایه‌های پایینی پروتکل استک را تغییر داده و سازگار می‌کنند. در نتیجه تفاوت برای هر دو طرف قابل‌دیدن نخواهد بود.

برای مثال اگر دیتابیس مشترک به اینترفیس IP تبدیل شده باشد درحالی‌که دیگر اجزاء مانند سوئیچینگ‌سنترها هنوز از سیستم سنتی سیگنالینگ استفاده کنند به SGW ها نیاز خواهیم داشت.

برای پل کردن تماس‌های صوتی بین شبکه‌های مبتنی بر E-1 و نیز IP هم از MGW (Media Gateways)  استفاده می‌کنیم. اگر MGW‌ را به یک سرور MSC وصل کنیم MGW قادر خواهد بود به هر دو تماس مبتنی بر IP و E-1 رسیدگی کند. چون هردو پروتکل استک‌های سیگنالینگ SS7 مبتنی بر IP و کلاسیک را در خودش استفاده می‌کند.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 6

از اینکه این پست برای شما مفید نبود متاسفیم.

کمک کنید این پست را بهتر کنیم.

لطفا به ما بگویید چطور این پست را بهبود ببخشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *