پروتکل‌های SS7‌ برای GSM

5
(1)

به‌غیراز پروتکل‌های شبکه ثابت SS7 که با مقاله معرفی پروتکل استک SS7 کلاسیک به آن پرداختیم، پروتکل‌های زیر هم برای برآورده کردن برخی نیازها در شبکه GSM در داخل پروتکل استک SS7 تعریف شده‌اند:

پروتکل MAP (Mobile Application Part)

این پروتکل در 3GPP TS 29.002 استانداردسازی شده است و برای ارتباط بین MSC و HLR استفاده می‌شود. HLR اطلاعات کاربران را نگه می‌دارد.

برای مثال وقتی MSC می‌خواهد یک ارتباط با مشترک موبایل برقرار کند از HLR پرسش می‌کند. HLR هم اطلاعات مربوط به مکان فعلی کاربر را به MSC می‌دهد. سپس MSC می‌تواند تماس را به سوئیچینگ‌سنتری که مشترک موبایل در آن قرار دارد، هدایت کند. این هدایت را با برقراری کانال صوتی بین خودشان انجام می‌دهد. و توسط پیام ISUP که در مقاله معرفی پروتکل استک SS7 کلاسیک بود صورت می‌گیرد.

همچنین MAP بین دو MSC هم استفاده می‌شود. وقتی مشترک در حال مکالمه از محدوده یک MSC خارج شده و به محدوده یک MSC دیگر وارد می‌شود از MAP استفاده می‌شود.

همان‌طوری که در شکل زیر دیده می‌شود پروتکلMAP  در لایه‌های زیرین خودش از TCAP – SCCP و MTP استفاده می‌کند. که همه آن‌ها را در مقاله قبلی معرفی پروتکل استک SS7 کلاسیک توضیح دادم.

بهبود پروتکل استک SS7 برای GSM
بهبود پروتکل استک SS7 برای GSM

پروتکل BSSMAP (Base Station Subsystem Mobile Application Part)

BSSMAP پروتکلی است که برای ارتباط بین MSC و شبکه رادیویی بکار می‌رود. برای مثال برای برقراری کانال رادیویی انحصاری برای یک ارتباط جدید با مشترک موبایل، ما نیازمند یک پروتکل جانبی هستیم. چون BSSMAP مانند MAP زبان پرس‌وجو (Query) از دیتابیس نیست مستقیماً روی  SCCP‌ قرار گرفته است. درحالی‌که MAP روی TCAP است. TCAP را در مقاله معرفی پروتکل استک SS7 کلاسیک توضیح داده‌ام.

استانداردهای GSM

پروتکل DTAP (Direct Transfer Application Part)

این پروتکل بین موبایل که به آن MS (Mobile Station) گفته می‌شود و MSC برای ارتباط مستقیم و نامرئی از دید بقیه تجهیزات شبکه به کار ‌می‌رود.

برای برقراری یک تماس صوتی، MS یک پیام راه‌اندازی به MSC می‌فرستد. همانند مثال مقاله معرفی پروتکل استک SS7 کلاسیک، این پیام علاوه بر اطلاعات دیگری که دارد، شماره تماس مشترک گیرنده را هم دارد.

چون فقط وظیفه MSC است که تماس‌ها را هدایت کند، تمام نودهای دیگری که بین MS و MSC هستند این پیام را به‌صورت شفاف انتقال خواهند داد یعنی از دید آن‌ها نامرئی خواهد بود و از آن چیزی متوجه نخواهند شد.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این پست برای شما مفید نبود متاسفیم.

کمک کنید این پست را بهتر کنیم.

لطفا به ما بگویید چطور این پست را بهبود ببخشیم؟

2 thoughts on “پروتکل‌های SS7‌ برای GSM

  1. Pingback: MSC چیست؟ - مهدی محمدزاده

  2. Pingback: AuC چیست؟ - مهدی محمدزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *